Wednesday, November 30, 2011

:: hipokrit ::

Assalamualaikum...
da lama ta mengupdate belog ni...al-maklumlah..semester sudah pun bermula...
banyak perkara yang lebih penting perlu diutamakan dari mengupdate belog ni....
perihal rumah sewa...kelas....shoping dan sebagainyaaaaaa...=.='

al-hamdulillah....pejam celik pejam celik....da sampai semester akhir dah aku di UiTM Kuala Pilah ni...
seronok kau....lalalllaala~~

ok...berbalik pada tajuk diatas tadi....
aku na bercakap mengenai hipokrit...
kawan-kawan tau ta ape maksud hipokrit tu....

meh na habaq.....

hipokrit tu orang yang berpura-pura baik depan kite...tapi ada niat sebaliknya..atau buat-buat baik dan suka...padahal ta suke...

kite cakap....saya paling ta suke dengan orang hipokrit...!!
tapi..kite sedar ta,,,yang kite juga mengamalkan budaya hipokrit tu...

kawan-kawan rasa la kan...hipokrit tu perlu ada tak dalam diri kite sebagai manusia biasa ni...??
hipokrit dan menjaga hati tu satu perkara yang berbeza ataupun membawa maksud yang sama..??

pada aku la kan....hipokrit ni perlu ada dalam diri kite...
tapi jangan la sampai melampau-lampau..
depan orang cakap lain..belakang orang cakap lain....

maksud aku kat sini....
macam contoh...kawan korang tanya korang....

"boyfriend baru aku ni...hensem kan....??"

ape korang na jawap...?demi menjaga hati kawan kite....
kite mesti cakap....boleh laaa...ataupun...huiiyooo...hensemnye....!!
padahal muka macam ape je...kan3....:P
hipokrit la jugak namanya tu kan,,,

apa yang diluahkan ta sama dengan apa yang tebuku dalam hati...~~

tapi jangan la belakang kawan kite tu....kite p kutuk-kutuk kawan kite tu..
ta baik la macam tu kan....
tu hipokrit yang melampau-lampau tu...

satu lagi contoh....
korang bising-bising tentang kawan korang tu...cerita tentang keburukan die kat orang lain...(mengumpat)
"kalau aku jadi dia...aku ta kan buat macam tu lah..."

korang rasa korang cukup yakin ke dengan statement korang tu...
cuba korang letak situasi korang sama dengan kawan korang tu....
apa korang na buat...??

kite yang budget bagus ni pun mengumpat orang...ta hipokrit ke tu....

kesimpulannya...kadang-kadang kite ta sedar yang kite terrrr-jadi hipokrit..
so...jangan la gelar orang lain hipokrit...cakap ta suke orang hipokrit...
cuba cermin diri kite dulu....

ni dekat status facebook maki-maki orang...lepas tu tana mengaku yang status tu tuju kat mangsa tu...
boleh pulak cakap...kalau terasa nasib laa.....ta hipokrit ke tu sayang.....

sama-sama kite muhasabah diri kite....^____^

pandangan dari seseorang yang baru mula mengenal erti hidup...
larikkkk~~~~